reklama

Nechať všetko na osud? Vyhovoriť sa na náhodu, alebo...?

Na svete existuje viacero typov ľudí, jedni veria v osud, iní ho zase popierajú a zvaľujú veci na náhodu.  Ďalší si myslia, že život majú pevne v rukách a všetko závisí len od ich rozhodnutí. No a niektorí  to vôbec neriešia. Ale nie je to len v typoch ľudí, niekedy tieto pojmy "hádžeme" ako uznáme za vhodné, podľa situácie. Určite to dobre poznáte. Väčšinou keď sa stane niečo zlé, napr. zomrie človek, tak padá zodpovednosť na osud. Určite je vám známa fráza: "Taký bol jeho osud." Ak niekto vyhrá jackpot v športke, tak to nemôže byť nič iné, ako veľká náhoda. Ak sa vám darí a dosiahnete ciele, ktoré ste si vytýčili, nadobudnete pocit, že máte život pevne v rukách.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Tak ako to vlastne je? Sú naše životy len súčasťou "Božieho plánu", v ktorom plníme úlohu figúr alebo postáv, ktoré majú jasne napísaný scenár- osud? Alebo máme všetko nezainteresovane hodiť na náhodu a nechať ju splynúť so všetkými príčinami a následkami? Alebo sa máme spoľahnúť sami na seba? Sú to všetko dosť zložité filozofické problémy, ktoré by sa dali rozoberať na mnohých stranách, ale to nie je môj zámer. Pojmem to v rámci témy: Mojím osudom totiž je napísať krátky a výstižný názor na to, ako to vlastne je. Takže beriem dušu tohto článku do vlastných rúk a verím, že vám niečo týchto zopár zmysluplných riadkov dá, či už ste sa k ním dostali náhodou alebo bez nej.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Čo je vlastne osud? Zjednodušene povedané je to istá moc, ktorej je všetko i konanie človeka podriadené. Takže čo to vlastne znamená, keď žijeme s vedomím, že náš život riadi osud. Každý náš krok je dôsledne naplánovaný, alebo ako ľudia zvyknú vravieť napísaný, no a my sa len držíme scenára. Čo je na tom fascinujúce, že to nie je klasický scenár, ktorý si môžete prečítať pred premiérou, naštudovať ho a vedieť naspamäť ako to dopadne. Nie, ak veríte na osud, tak vaša premiéra je práve teraz, žijete ňou. Nie je žiadna generálka, váš scenár sa odhaľuje v prítomnosti a môžete si čítať len v tom, čo ste už odohrali- v minulosti. Budúcnosť máte naplánovanú, ale pre vás neexistuje do momentu prítomnosti. Čiže ste ako na mínovom poli s páskou na očiach a môžete sa len modliť, že vám tu cestu von z mínového poľa, ten niekto kto ju plánoval, naplánoval so šťastným koncom. Každá chyba vás totiž niečo stojí, ale čo je na tom najhoršie, nie je to vaša chyba, pretože vy len hráte podľa scenára a aj vaše chyby sú naplánované. Toto je osud!

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Neviem ako vám, ale mne z toho behajú trošku zimomriavky po chrbte a pripustiť si, že môj život riadi osud, ma trochu znepokojuje. Je však veľa ľudí, čo si to pripúšťa a utvrdzuje sa v tom slovami: " Taký je môj osud a ja s tým nič neurobím." (No to sa ani nedivím, keď sa v tom len utvrdzujú). Je pravda, že ľudia majú rôzne osudy. Niektoré sú fakt kruté a smutné, ale keď vidíte ľudí, ktorí aj napriek tomu nájdu v sebe silu a doslova sa akoby v vysmejú osudu, tak sa nádejne presviedčam, že to nie je o osude. Vezmime si napr. človeka, ktorý príde pri nešťastí o nohy. Nemôže chodiť a robiť veľa ďalších vecí, ktoré dovtedy mohol, ale nájde v sebe silu, byť opäť šťastný aj pri iných veciach. Človek by si povedal, že jeho osudom je byť nešťastným mrzákom, ale niekde sa stala chyba. Scenár nesedí, on sa rozhodol inak. Ale niekto by mohol namietať, že aj s tým osud rátal. No, ale to mi už začína pripadať dosť absurdne. Nech urobíme čokoľvek, tak to bude práca osudu. Čiže najprv zoberie tomu človeku nohy a potom si ešte privlastní jeho silu, že sa s tým dokázal vyrovnať. To mi už znie ako vtlačiť osud všade, proste len aby nestratil zmysel.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Jednu vec treba proste pochopiť. Žijeme vo svete kde platia fyzikálne zákony a iné pravidlá, príčiny majú následky atď. Prosto sú to veci, ktoré "neukecáte" naspäť, keď sa udejú. Nie sú to ľudia, ktorých sa dá ovplyvniť. Čiže niečo sa z nejakej príčiny stane a vyvolá to aj logicky následky. Tieto príčiny a následky tvoria vlastne reťazce, ktoré sa navzájom spúšťajú a stretávajú. Toto my nedokážeme ovplyvniť a preto si to podľa mňa zamieňame s osudom. Ale čo môžeme ovplyvniť sú naše rozhodnutia, ktoré sú však súčasťou týchto kauzálnych (píčiny-následky) reťazcov a tieto reťazce sa zase stretávajú s inými, ktoré my už nedokážeme ovplyvniť. Čiže napr. zlomil som si nohu, pretože som išiel na futbal, ale mal som radšej ostať doma, lebo aj tak som sa ešte necítil najlepšie. Čo to znamená? Ja som mal tu možnosť, len som si vybral tu druhú a človek, ktorý mi ju zlomil sa rozhodol tiež ísť na ten futbal. Do súboja dal príliš veľkú silu, čo logicky spôsobilo aj môj úraz. Takže naše kauzálne reťazce sa stretli na základe našich rozhodnutí. Preto tiež neuznávam náhodu, lebo každá príčina ma svoj následok. Na základe tohto všetkého som presvedčený o tom, že mám v rukách svoj život, nie scenár. Žijem síce vo svete s jasnými pravidlami a zákonmi(fyzikálnymi), ktoré sa nedajú uplatiť , ale s vlastnou voľbou.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Mojím zámerom nebolo vnucovať vám niečo, alebo vyvracať, či je osud, náhoda, alebo váš život závisí od vašej vlastnej vôle. Na to si urobte každý názor sám. Poskytol som vám len nový pohľad na zamyslenie a vy už sami si vyberte v čo chcete veriť. Je to v podstate jedno, či výsledky vášho života hodíte na krk osudu, náhode, alebo vašej vlastnej vôli, pretože jediné čo máte na tomto svete isté, je to, že žijete. Áno, aj smrť, ale tá už sa nebude týkať tohto sveta, jedine váš život sa ho týka. Takže nevzdávajte a neoddávajte sa osudu, nehádžte všetko na náhodu, ale žite, pretože žiť neznamená, len dýchať, jesť, piť atď., ale hlavne rozhodovať o svojom živote. Svet má svoje pravidlá a zákony, ktoré nám môžu skrížiť, alebo ukončiť cestu, ale rozhodnutia sú na nás. Píšme si vlastný scenár a choďme po tom mínovom poli s odkrytými očami a spoliehajme sa samy na seba, aj keď bez istoty, že sa predsa len nejaká skrytá mína neobjaví. Ale nehovorme, že nám to už niekto naplánoval a my s tým nemôžeme nič robiť, už tým, že nič nerobíme niečo robíme- pretože je to naše rozhodnutie...

Martin Karvaš

Martin Karvaš

Bloger 
  • Počet článkov:  22
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Zoznam autorových rubrík:  Niečo na zamyslenieSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu